duminică, 31 octombrie 2010

Fântâna lui Trancu...

Undeva, spre capătul de sat cu oameni batrâni şi case vechi am descoperit o fântână cu ciutura...
Când am descoperit-o prima oara erau multe vaci care venise la adăpat... pârâul era la câţiva paşi, dar malurile erau abrupte si fiind case în apropiere oamenii mai aruncau fel de fel de necurăţenii în apă şi atunci vacile se adăpau la fântâna lui Trancu...
Fântâna, ciutura şi jgheabul, facut special pentru animale, erau din lemn... cât despre cumpănă era înalta pentru că fântâna era adânca, iar la capătul scripetelui de care era agăţată găleata doua pietre mari erau contragreutăţi...

Fântâna aceea era magică... vara era plina de muşchi ce creşteau în voie pe ea, iar de jur împrejur nea Trancu punea cu mâinile lui petunii si regina nopţii...salcâmi batrâni creşteau aproape si trăiau în armonie de mulţi ani cu fântâna...

Nea Trancu a fost fierarul satului... el facea potcoave "pe comanda" pentru copitele cailor si măgarilor din sat. Treptat, odată cu modernizarea şi-a cam pierdut clienţii, iar acum el si băbuţa lui trebăluiau pe lângă căsuţa lor mică, mică si plină de flori... iar fântâna a luat-o în grija sa...
Când înfloreau salcâmii si în nopţile de vara când regina nopţii îsi risipea parfumul la fântâna cu ciutura dacă închideai ochii auzeai respiraţia îngerilor opriţi la odihnă şi simţeai parfumul cu care Dumnezeu înmiresmează raiul, pentru că nicăieri nu miros florile mai frumos decât în apropierea apei si în întunericul nopţii... Se spuzea cerul de stele si luna stătea coasă anuntând arsiţa nopţii, iar greierii îsi îmbrăcau fracurile şi acordau viorile pentru spectacolul nopţii ce urma sa înceapa...
Am trecut într-o seară prin acel loc cu mama de mâna... dar nu am uitat niciodată!
La difuzorul din peretele căsutei lui nea Trancu cânta Ioana Radu:
"Am început sa îmbătrânesc,
Am cam uitat că anii zboară
Că vremea în loc n-o poţi opri
Mai trece-o zi şi înca o zi...
Şi-am început să îmbatranesc!"

Un comentariu:

  1. Parca au trecut prin mine...amintirile tale draga Aris.O zi buna draga mea!

    RăspundețiȘtergere