duminică, 5 decembrie 2010

Puterea din cuvântul unei Doamne

Gândeşte nemţeşte, vorbeşte, încă, româneşte cu un accent aspru de trăitor în Germania, dar are o minte ascuţită şi o privire care nu iartă. O inteligenţă tăioasă, simplă în cuvinte, nu vorbeşte în metafore şi nu face filozofie.

Herta Muller!
O mână de Om... laureata a premiului Nobel pentru literatură în 2009.
M-a uimit când i-a spus lui Gabriel Liiceanu:
- Eu sunt scriitor. Meseria de scriitor o fac în singurătate, ăsta e circ...
Se referea la faptul că avea un dialog pe scena Ateneului Român în faţa unui public numeros şi a camerelor de televiziune. Simţea că nu e asta treaba ei. Nu era o vedetă de televiziune care să-şi expună hainele, coafura şi machiajul, ea trebuia să-şi expună gândurile.
O palmă dată cu putere pe obrazul miticilor din România, care nu mai au gânduri, au doar un mod ofensator de a da din gură.

Profesorul meu de limba română, domnul Lungulescu, ne spunea mereu la orele domniei sale:
-Măi copii, decât să vorbiţi mult, prost şi fără rost, mai bine puneti-vă lacăt la gură. Aşa se face filozofie, taci şi scrii! Iar cuvântul scris sa fie bine gândit ca şi cum ar fi gândit de Dumnezeu...Restul sunt baliverne!

Herta Muller, nu te-am citit, nu ştiam nimic despre tine înainte de a fi recompensată cu acel prestigios premiu. Am urmărit la tv, din curiozitate recunosc, dialogul cu Liiceanu. Am descoperit o scriitoare-jocheu care a pus bine hăţurile pe cuvinte şi le conduce la trap uşor, sa fie bine văzute şi înţelese.

Plecăciune, Doamnă!

6 comentarii:

  1. Tare frumos ai scris Aris. Si minunata evocare a adevaratelor valori, intr-o asemenea alba duminica! o zi superba!

    RăspundețiȘtergere
  2. onorabila d-na Muller in acel dialog cu maestrul Liiceanu a transmis un mesaj rautacios si incorect la adresa romanilor in anii dictaturii(...„Majoritatea românilor au avut avantaje, s-au aranjat ... Nu mă mir că aceşti oameni nu vor să spună că dictatura a fost o crimă, şi-ar pune în discuţie propriul trecut)
    poate nu stie dar Romania este singura tara din fostul lagar comunist care si-a asumat oficial un raport condamnand comunismul, si sa nu mai vorbim de politizarea premiului nobel dar este un alt subiect.
    cu consideratie!

    RăspundețiȘtergere
  3. Kis, am urmarit intregul dialog si mi se pare ca s-a produs o confuzie... din cate imi amintesc a spus ca unii dintre cunoscutii dumneaei romani, dar nu despre asta este vorba, ci despre franchetea si curajul cu care isi sustine parerile, despre caracterul ei... Faptul ca a lovit putin in demnitatea romanilor, tine de curaj!
    Nu cred in vorbele strainilor care vin in tara si spun; Vai, ce frumosi, destepti si minunati sunt romanii...
    Cat despre raportul care condamna comunismul facut de Romania, este doar un act de fatada! Cati comunisti au fost condamnati? Cati securisti au fost condamnati?
    Si da, stiu ca premiul Nobel se castiga pe interese politice, dar nu sunt convinsa ca si cel pentru literatura.
    Multumesc pentru provocare Kis, dar sunt adevaruri pe care Herta a avut curajul sa le spuna!

    RăspundețiȘtergere
  4. stimata Aris ,curaj la d-na Muller? criticand comunismul din ,,afara,,... asta da ,,curaj,, dar nu a ezitat sa se bucure de un premiu literar comunist(UTC),putea sa-l refuze ca un fel de protest.
    Apreciez calitatea profesionala si profesionista a d-nei Muller, dar nu s-a manifestat elegant in raport cu intelectualitatea romaneasca.
    cat despre faimosul raport , istoria l-a consemnat chiar daca nu se materializeaza ,...de ce?...sa nu uitam ca santem balcanici inainte de a fi europeni!
    aceeasi consideratie!

    RăspundețiȘtergere
  5. Sunt de acord Kis, d-na Muller s-a manifestat distant si protocolar cu intelectualitatea din Romania, dar pur nemteste...
    Suntem balcanici, dar asta nu inseamna ca suntem si inceti la minte, poate ne furam palaria si suntem individualisti si consider ca mai multa cinste si patriotism ne-ar salva de situatii penibile!
    Eu imi iubesc tara, dar nu pot schimba oamenii!

    RăspundețiȘtergere
  6. Am avut si eu o postare despre aceasta doamna.
    Mie sincera sa fiu, nu-mi place ca sa se loveasca chiar si indirect in sentimentele nationale.
    Ganduri frumoase, pentru sufletul tau draga mea!

    RăspundețiȘtergere